Psoas de spier van de ziel en van nog veel meer...

De psoas een van de dieper gelegen spieren in ons lichaam is het scharnierpunt tussen het boven- en onderlichaam. Tevens is het ook de spier die nogal gevoelig is voor emoties. En die voor nogal wat lichamelijke kwalen kan zorgen. Pijn in onderrug, pijn in benen maar ook weerspannige ingewanden.


Als je bewegingsapparaat niet soepel beweegt of je zelfs pijn ervaart heeft dat zijn weerslag op je emoties.


De psoas bestaat eigenlijk uit drie spierbundels (iliacus-spier, psoas major en psoas minor) en deze verbinden je lendenwervels met je bovenbeenspieren. Met ander woorden je bovenlichaam wordt door de psoas verbonden met je benen. Hierdoor kun je je heupen buigen, je romp voorover buigen of je benen op trekken als je ligt. Of bij problemen juist niet...



Het is de grote motor achter lopen. Je trekt je been op met je psoas en laat ‘m vervolgens weer vallen. Ook hebben deze bundels een stabiliserende invloed op de wervelkolom.


Oefeningen als sit-ups en push ups verkorten deze spier.

Maar ook bijvoorbeeld lange dagen zitten achter een bureau. Dit kan spanning opleveren in je onderrug, benen en ingewanden.


Deze spier reageert sterk op stressvolle situaties en fungeert als opslagplaats voor emoties uit het verleden. Vaak zien we bij een massage van deze spiergroep dat er emoties loskomen.


Wanneer de spier voor langere tijd gespannen is, bijvoorbeeld bij chronische stress, is het moeilijk om weer te ontspannen. Een gevoel van permanente onrust en alertheid is het gevolg, omdat het lichaam voortdurend het signaal krijgt dat er gevaar dreigt.

Maar ook fysiek kan het nare gevolgen hebben. Een samengetrokken psoas zorgt er voor dat de romp korter wordt. Raakt de structuur van het skelet en vermindert de ruimte in het lichaam voor de organen.

Allerlei klachten als (lage) rugpijn, ischias, menstruatieproblemen, onvruchtbaarheid, een verstoorde stoelgang, pijn in de heupen en knieën kunnen symptomen zijn van een te gespannen psoas.


Door de verbinding met het middenrif kan het leiden tot een ademhalingsproblemen, benauwdheid en hyperventilatie. Vandaar dat het van belang is om tijdens een massage ook te vragen om je psoas te behandelen Ruimte creëren voor je psoas is essentieel om ook je emoties tot rust te brengen.. We doen dat met stretches, mobilisaties, en buikmassage


Wat kan ik zelf doen?

Zorg dat je om het halfuur eens recht staat, een klein wandelingetje doet

Probeer te zorgen dat je je emoties kan laten kanaliseren

De video hieronder toon hoe je thuis zelf je psoas kan "masseren" met behulp van een bal




16 keer bekeken0 reacties